نحوه برنامه‌ریزی

برای اینکه بتوانید یک برنامه خوب داشته باشید که بعد از چند روز در اثر فشار زیاد از انجام آن دلسرد نشوید و نتوانید انجامش بدهید باید دقت کنید که بلند پروازی نداشته باشید و بر حسب توانایی‌های خود برنامه‌ریزی کنید. برای هفته اول و یا دو هفته‌ی اول مثل سابق درس بخوانید و برنامه‌ریزی نکنید. انگار اتفاقی نیافتاده است. فقط یک کاغذ و قلم دم دست داشته باشید و هرکاری که انجام می‌دهید را با تاریخ و زمان انجام آن ثبت کنید. برای مثال اینطور ثبت کنید: “ساعت 1 تا 1:30 ناهار خوردم، 1:30 تا 2:30 خوابیدم، 2:30 تا 4 تلویزیون فلان برنامه را تماشا کردم، 4 تا 5:30 ریاضی خواندم، 6 تا 7 ادبیات خواندم و الی آخر”.

برای مدت یک هفته همین روند را حفظ کنید. هرکاری که انجام می‌دهید را ثبت کنید و خودتان را ملزم به ثبت وقایع کنید. حالا بعد از یک هفته از عادت‌های خودتان خبر دارید و می‌دانید که به طور میانگین چند ساعت در روز درس می‌خوانید و چقدر از وقت‌تان را به کارهای دیگر اختصاص می‌دهید.

اولویت‌بندی کارها:

گام بعدی تعیین کردن اولویت کارها بر اساس اهمیت برای رسیدن به هدف است. باید کارها را براساس اهمیت آنها درجه‌بندی کنید، آن دسته از کارها که بالاترین اهمیت را در رسیدن به هدف دارند درجه1 خواهند بود و سایر کارهایی که اهمیت کمتری دارند در درجات بعدی از اولویت قرار  می‌گیرند.

برنامه ریزی به صورت ماهانه

برای نوشتن برنامه باید از مقیاس بزرگ به کوچک حرکت کنید. اول هدف کلی را تعیین کردید که فرض می‌کنیم برای مدت یک سال است. در قدم  بعدی باید برای هر ماه اهدافی را تعیین کنید(همان اهداف میان‌مدت) در واقع هدف اصلی را به چند هدف میان‌مدت تبدیل می‌کنید. مثلا تعیین می‌کنید در طی این ماه 3 فصل از درس ادبیات، 2 مبحث از ریاضیات و … را باید مطالعه کنید. بهتر است حجم مطالعه را هم مشخص کنید مثلا 100 صفحه (از صفحه‌ی x تا صفحه‌ی Y از فلان کتاب…) این کار را بر اساس عاداتی که ثبت کرده‌اید انجام بدهید و بلندپروازی نکنید. داخل یک برگه پیش‌بینی خودتان را از یک ماه که پیش رو دارید بنویسید. ممکن است در ابتدا این کار کمی سخت باشد ولی در مدت زمان کوتاهی خواهید توانست حتی فعالیت‌های یک سال را هم پیش‌بینی کنید.

برنامه هفتگی

مقیاس بعدی هفته است. پس باید برای هفته‌هایی که در ماه وجود دارند برنامه‌ریزی کنید. مثلا از آن 100 صفحه که در برنامه‌ی ماهانه باید مطالعه کنید 25 صفحه را در این هفته، 25 صفحه در هفته‌ی بعد و به همین ترتیب الی آخر. برای تمام دروس این کار را انجام دهید و بر روی یک برگه کاغذ یا درون دفتر برنامه‌نویسی‌تان یادداشت کنید.

برنامه روزانه

اکنون که از آن 100 صفحه فقط 25 صفحه باقی مانده است (طبق مثال 25 صفحه در هفته) باید این مقدار را در روزهای هفته تقسیم کنید. مثلا برای خودتان تعیین کنید در روز دوشنبه از ساعت 16 الی 18 صفحه ی 1 تا 12 فلان کتاب و در روز پنج‌شنبه از ساعت 17 الی 19 صفحه‌ی 13 الی 25 همان کتاب. به همین منوال برای درس‌ها وقت بگذارید و به مرور زمان میزان مطالعه و حجم آن را افزایش بدهید. مثلا هفته‌ی اول یک ساعت بیشتر درس بخوانید، هفته‌ی دوم یک ساعت بیشتر کنید، هفته‌ی سوم یک ساعت دیگر بیشتر کنید. به این ترتیب از درس هم زده نمی‌شوید. از کارهایی که اولویت کمتری دارند چشم‌پوشی کنید و زمان آنها را به درس و به هدفی که دارید بپردازید.

نکته مهم: برای هر یک ساعت فعالیت درسی، 15 دقیقه استراحت در نظر بگیرید.

برای یک هفته ی کامل برنامه ریزی کنید و شب، قبل از اینکه بخوابید برنامه ی روز بعد را مرور کنید. در هر روز کنار مواردی را که طبق برنامه انجام داده اید کنارش یک تیک بزنید. این کار در ضمیر ناخودآگاه شما تاثیر مثبت خواهد داشت.

در انتهای هفته اگر به خوبی به برنامه عمل کردید در هفته‌ی بعد چند ساعت از یک روز خاص (مثلا پنج‌شنبه یا جمعه) را برای خودتان جایزه قرار بدهید و چند ساعتی را با دوستان خوش بگذرانید. کارها را هفتگی و ماهانه ارزیابی کنید، نقاط قوت را حفظ کنید و نقاط ضعف را تصحیح کنید. تمام موارد را یادداشت کنید. با یادداشت کردن اجازه بدهید این روند در ضمیر ناخودآگاه شما شکل بگیرد و پس از مدتی از پیشرفت خودتان حیرت زده خواهید شد.

به خود و توانایی هایتان ایمان داشته باشید. مطمئن باشید کاری نیست که نتوانید انجامش بدهید، ولی توجه داشته باشید برای کارهای بزرگ باید زمان و همت بزرگ هم بکار بگیرید.