رشته #شنوائي_شناسی از رشته‌هاي تحصيل نوپايي است كه در كشور ما پيش از چند سال از عمر آن نمي‌گذرد.

كارشناسان رشته شنوایی شناسی براي شناسايي و پيشگيري از اختلالات شنوائي از نوتواني، درمان با تمرينات ورزشي و بازتواني حس تعادلي استفاده مي‌كنند. اين كارشناسان در حيطه كار تخصصي خود در دعاوي قضايي نيز به ارائه نظريات فني مي پردازند.
طول دوره اين رشته 7 الي 8 ترم تحصيلي است.

اين رشته در حال حاضر در ايران دوره دكتري ندارد و فارغ التحصيلان مي‌توانند در صورت پذيرفته‌شدن در آزمون ورودي دوره كارشناسي ارشد را در رشته‌هاي شنوائي شناسي، زبان شناسي و كودكان استثنائي ادامه تحصيل دهند.

.برخوردهاي عاطفي و داشتن صبر و حوصله براي موفقيت در اين رشته لازم و ضروري است

 

رشته‌ شنوایی‌شناسی‌ دارای‌ چهار حیطه‌ اصلی‌ است‌ که‌ عبارتند از

ـ ارزیابی‌ و تشخیص‌ اختلالات‌ شنوایی‌ و تعادل‌
ـ پیشگیری‌ و حفاظت‌ شنوایی‌، که‌ به‌ بررسی‌ آلودگی‌های‌ صوتی‌ کارخانجات‌ و مراکز پر سروصدا می‌پردازد و تلاش‌ می‌شود تا خسارت‌های‌ ناشی‌ از آلودگی‌     صوتی‌ به‌ حداقل‌ برسد.
ـ توانبخشی‌ شنوایی‌، که‌ شامل‌ ساخت‌ و تجویز انواع‌ قالب‌ گوش‌ و تجویز و ارزیابی‌ وسایل‌ کمک‌ شنوایی‌ مانند سمعک‌ می‌شود
ـ آموزش‌ به افراد کم‌ شنوا و ناشنوا، که‌ در این‌ حیطه‌ شنوایی‌شناس‌ به‌ فرد کم‌ شنوا طرز استفاده‌ از سمعک‌ را آموزش‌ داده‌ و او را با اصوات‌ مختلف‌ آشنا می‌سازد و به‌ ناشنوا لب‌ خوانی‌ و گفتارخوانی‌ را آموزش‌ می‌دهد


توانایی‌های‌ لازم رشته شنوایی شناسی

دقت‌، لازمه‌ رشته‌ شنوایی‌شناسی‌ است‌. چرا که‌ اگر یک‌ شنوایی‌شناس‌، آزمایش‌های‌ مورد نیاز را به دقت‌ انجام‌ ندهد، حتی‌ می‌تواند باعث‌ یک‌ عمل‌ جراحی‌ بی‌دلیل‌ شود. همچنین‌ دانشجوی‌ شنوایی‌شناسی‌ باید به‌ علم‌ فیزیک‌ علاقه‌مند باشد و به‌ علوم‌ تشریح‌ و فیزیولوژی‌ به‌ ویژه‌ در زمینه‌ شنوایی‌ احاطه‌ داشته‌ باشد.

 

فارغ‌التحصيلان اين رشته مي‌توانند در زمينه‌هاي زير مشغول بكار شوند

 فعاليت در مراكز شنوائي شناسي خصوصي، دولتي، و مراكز دانشگاهي، بيمارستانها، درمانگاهها و مجتمع‌هاي توانبخشي

– كارخانه‌ها و مراكز صنعتي جهت ارزيابي صوت، اثرات و پيشگيري
– مدارس (عادي و استثنائي)
-خانه‌هاي بهداشت
– تأسيس و دريافت مجوز كلينيكهاي خصوصي و مؤسسات شنوائي شناسي با همكاري مسؤلين فني
 – فعاليت در زمينه‌هاي آموزشي در دانشگاهها و مراكز تربيت معلم
– فعاليت در زمينه‌هاي تحقيقاتي در مؤسسات مربوطه
– مراكز مشاوره وابسته به سازمان بهزيستي و نظاير آن