توصیه‌های مهم در برنامه‌ریزی

  • بلند پروازی نکنید برنامه رو بیش از حد توانتون تنظیم نکنید، واقع‌بین باشید.
  • مباحث پیچیده و سخت رو زمانی مطالعه کنید که کارایی و توان ذهنی بیشتری دارید.
  • حتما حتما در برنامه یک روز درس‌های متفاوتی رو قرار بدید و تنها یک درس خاص رو مطالعه نکنید.
  • تک برنامه‌ای باشید، از آشفته کردن ذهن‌تون با چند برنامه‌ای بودن و برنامه‌های درهم و نامنظم خودداری کنید.
  • بعد از ۴۵ دقیقه تا یک ساعت مطالعه بی‌وقفه حتما استرحت کوتاهی در حد ۱۵-۱۰ دقیقه داشته باشید. البته میتونید هر ۱۵ دقیقه مطالعه هم استراحتی در حد ۲-۱ دقیقه داشته باشید.
  • توجه کنید که در طول هفته تمام دروس اختصاصی و عمومی در برنامه‌ریزی باید جا داشته باشن ( دانش‌آموزان کنکوری توجه داشته باشند همراه مطالعه زمانی رو هم برای تست زدن در نظر بگیرید. اینجوری نباشه که یک هفته فقط مطالعه کنید و یک هفته فقط تست بزنید).
  • برای خواب و استراحت و تفریحات هم برنامه ریزی داشته باشید، خوب خوابیدن برای تمرکز و هوشیاری کامل لازمه پس حتما ۸-۶ ساعت خواب شب داشته باشید. برای تفریح کردنم زمانی رو در نظر بگیرید مثلا آخر هفته‌ها یک نصفه روز رو به خوش گذرونی با دوستاتون بپردازید، اما نباید این تفریحات شمارو از مسیر مطالعاتی دور کنه، حتما کنترلش کنید.
  • سعی کنید درس‌هایی رو که انتخاب می‌کنید با هم تفاوت داشته باشند مثلا اگر اول ریاضی خوندید بعد از اون به سراغ فیزیک نرید. بهتره از درس‌های عمومی یا اختصاصی مثل زیست به عنوان درس بعدی انتخاب کنید.
  • در روزهای مدرسه می‌توانید ۴ تا ۶ ساعت مطالعه داشته باشید سعی کنید دروسی رو مطالعه کنید که در اون روز تدریس شده اینطوری قدرت تسلط و تثبیت بهتری پیدا می‌کنید. در روزهای تعطیل ۱۰ تا ۱۲ ساعت میتوانید درس بخونید. اینجوری حدودا در کمترین حالت ۴۰ ساعت و در بیشترین حالت ۵۴ ساعت مطالعه هفتگی دارید.
  • اگر در برنامه‌ریزی‌تون زمانی که برای مطالعه مباحث و حل تمرین و سوال(دانش‌آموزان کنکوری برای تست زدن) در نظر گرفتید بیشتر از حد مطالعه روزانتون هست در این صورت زمان کم میارید. برای رفع این حالت میتونید از حجم حل تمرین و سوال(تست) کم کنید و یا مباحث کم اهمیت رو کنار بذارید.
  • اگر تازه شروع به مطالعه کردید و به مطالعه عادت ندارید، از ساعات مطالعه کمتر که توانشو دارید و خسته نمیشید شروع کنید. مثلا اگر توانایی شما ۴-۳ ساعت مطالعه در روز هست، برنامه ریزی ۱۲ ساعت مطالعه در روز برای خودتون تنظیم نکنید! ما شما رو از این کار بر حذر می داریم! چون با اینکار در نهایت شاهد افت انگیزه و خستگی مطالعاتی شما هستیم که اصلا خوب نیست. افزایش ساعت مطالعه روندی تدریجی داره اگر روزانه شما فقط ۱۵ دقیقه به درس خوندنتون اضافه کنید در پایان هفته ۱٫۵ ساعت به ساعت مطالعه روزانه تون اضافه کردید. اینطوری توانایی درس خوندنتون به مرور افزایش پیدا میکنه و در عرض چند هفته به ساعت مطالعه مطلوبی می رسید.
  • برای جبران عقب موندگی هاتون حتما ساعت های خالی رو در برنامه روزانه و هفتگی تون در نظر بگیرید تا اگر نرسیدید مبحثی رو تموم کنید حتما توی اون ساعات جبران کنید. البته توجه کنید که نباید این موضوع تبدیل به یک عادت بشه، اولویت با اجرای برنامه اصلی هست.
  • تعادل بین مطالعه دروس عمومی و اختصاصی رو رعایت کنید. زمان بیشتری (۷۰ درصد) برای دروس اختصاصی در نظر بگیرید و زمان کمتر (۳۰ درصد) برای دروس عمومی مطلوب به حساب میاد.
  • حتما در پایان هفته تحلیلی از عملکردتون داشته باشید تا ضعف هاتون رو بشناسید و برطرف کنید. و با توجه به برنامه این هفته تون برنامه ای برای هفته بعدتون تنظیم کنید.